Στο δημοτικό συμβούλιο Ηρακλείου της Δευτέρας βρέθηκε ομάδα των κατοίκων του κέντρου για το θέμα με την στάθμευση.
Σε ανακοίνωσή της η Συντονιστική Επιτροπή των κατοίκων του κέντρου αναφέρει:
Τη Δευτέρα 18/3/19 πολυάριθμη ομάδα κατοίκων του κέντρου παρευρέθηκε στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Ηρακλείου. Μέλη της συντονιστικής επιτροπής των κατοίκων περιέγραψαν τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν και ανέπτυξαν το αίτημα για κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και εξασφάλιση θέσεων στάθμευσης κατά προτεραιότητα για τους μόνιμους κατοίκους.
Ο αντιδήμαρχος κ. Αναστασάκης στην απάντησή του ανέφερε πως το αίτημα των μόνιμων κατοίκων είναι δίκαιο, πως η δημοτική αρχή έχει μελετήσει το θέμα και πως ως τις 15 Απριλίου θα κληθούν οι μόνιμοι κάτοικοι να κάνουν μέσω διαδικτύου αιτήσεις για παροχή κάρτας που θα εξασφαλίζει μία θέση στάθμευσης ανά οικογένεια μέσα στη ζώνη όπου κατοικεί (Η εντός των τειχών πόλη έχει διαιρεθεί σε 7 ζώνες). Δήλωσε επίσης πως στα σχέδια του δήμου είναι η εφαρμογή ρυθμίσεων για δραστικό περιορισμό των Ι.Χ. στο κέντρο, με τη δημιουργία πάρκινγκ περιφερειακά και τη χρήση εναλλακτικών δημοτικών μέσων μεταφοράς μέσα στα τείχη.
Κατόπιν μίλησαν οι επικεφαλής των παρατάξεων, που, γενικά, δήλωσαν πως συμφωνούν με το αίτημα. Ο κ. Κουράκης από την παράταξη «Ηράκλειο Ανοιχτοί Ορίζοντες» δήλωσε πως συμφωνεί με τις ρυθμίσεις που προτείνονται, πως η παράταξή του επεξεργάζεται σχετικές προτάσεις για την επικαιροποίηση της μελέτης ανάπλασης της παλιάς πόλης και πως επί δημαρχίας του έγιναν έργα όπως προέβλεπε το σχετικό ΦΕΚ του 2002 για τη διατήρηση του κοινωνικού ιστού και τη συγκράτηση των κατοίκων στο κέντρο. Ο κ. Λυγερός των «Ενεργών Πολιτών Ηρακλείου» ανέφερε πως τα τελευταία χρόνια δεν έχει γίνει καμιά βελτίωση του πράσινου και γενικά της ποιότητας ζωής στην Παλιά Πόλη, τόνισε την ανάγκη να διατηρηθεί η «γειτονιά» και διατύπωσε προτάσεις για σημεία περιφερειακά του κέντρου όπου θα μπορούσαν να δημιουργηθούν πάρκινγκ, επισημαίνοντας και το πόσο θα ανακουφιζόταν η κίνηση στο κέντρο αν κάποιες δημόσιες υπηρεσίες έφευγαν από αυτό. Ο κ. Κασαπάκης από τη «Λαϊκή Συσπείρωση» ανέφερε πως πρέπει οι μόνιμοι κάτοικοι να εξυπηρετηθούν αλλά αυτά που υπόσχεται η δημοτική αρχή για την κίνηση στο κέντρο είναι ανεφάρμοστα, γιατί δεν υπάρχουν τα μέσα κυκλοφορίας και η αστυνόμευση που απαιτείται και πως αν θέλει να είναι ειλικρινής θα πρέπει να λειτουργήσει δωρεάν όλα τα δημοτικά πάρκινγκ στο κέντρο. Ο κ. Ζαμπετάκης από την «Άμεση Δημοκρατία» ανέφερε πως οι μόνιμοι κάτοικοι του κέντρου, που αντιμετωπίζουν και άλλα πολλά προβλήματα και οχλήσεις από διάφορες δραστηριότητες (ηχορύπανση κ.α.) πρέπει να εξυπηρετούνται κατά προτεραιότητα στο θέμα της στάθμευσης, αλλά δεν πρέπει να αποκλειστούν τα αυτοκίνητα από το κέντρο γιατί είναι απαραίτητα. Τέλος μίλησε και ο κ. Ιννιωτάκης, ανεξάρτητος δημοτικός σύμβουλος, που είπε πως υποστηρίζει το αίτημα των κατοίκων και πως το κέντρο πρέπει να κρατήσει οπωσδήποτε τους κατοίκους του και να παραμείνει ζωντανό.
Θεωρούμε θετικό το ότι φαίνεται να κινείται κάτι προς τη σωστή κατεύθυνση και πως υπάρχει μια γενική αποδοχή για τον σχεδιασμό αναβάθμισης της παλιάς πόλης του Ηρακλείου όπως κι εμείς προτείνουμε. Ωστόσο κρατούμε στάση αναμονής και παράλληλα προχωρούμε σε παραπέρα ενημέρωση των κατοίκων του Ηρακλείου και σε οργανωτική συγκρότηση γιατί θεωρούμε πως μόνο η συνεχής εγρήγορση και κινητοποίησή μας μπορεί να εξασφαλίσει μια επιτυχή κατάληξη.
Η ποιότητα ζωής στο κέντρο του Ηρακλείου και το αίτημα των μόνιμων κάτοικων
Είναι κοινή διαπίστωση πως η κατάσταση στο κέντρο του Ηρακλείου (με πιθανές εξαιρέσεις κάποια σημεία «βιτρίνες» της πόλης όπως τα Λιοντάρια, ή την οδό ΄Ιδης) είναι θλιβερή. Κυκλοφοριακή συμφόρηση, ηχορύπανση, καταπατήσεις πεζοδρομίων και γενικά δημόσιου χώρου, ασχήμια, έλλειψη ή κακοποίηση πρασίνου κ.α. πολλά. Αυτή η κατάσταση δημιουργεί πολύ άσχημη εικόνα για την πόλη και θίγει λίγο-πολύ όλους τους κατοίκους, όχι όμως όλους εξ ίσου: Τα μεγαλύτερα θύματα είναι οι μόνιμοι κάτοικοι του κέντρου, που ζουν εκεί 24 ώρες το 24ωρο.
Οι μεγάλες επιχειρήσεις (πολυκαταστήματα πολυεθνικών, μεγάλα ξενοδοχεία κ.λ.π.) αποσπούν εύκολα ευνοϊκές (νόμιμες ή νομότυπες) ρυθμίσεις από τη δημοτική αρχή για τη λειτουργία τους. Οι μικροί επιχειρηματίες συχνά καταφεύγουν σε μικροπαρανομίες (π.χ. κατάληψη πεζοδρομίων) για να κάνουν τη δουλειά τους χωρίς να ελέγχονται από κανένα. Οι απλοί κάτοικοι αντιμετωπίζουν πλήθος προβλήματα, που πολλές φορές τους υποχρεώνουν να μετοικήσουν. Για παράδειγμα, οποιοσδήποτε μπορεί να βγάλει άδεια για σνακ μπαρ ή καφετέρια σε κάποιο χώρο στην παλιά πόλη και να βάζει μουσική στη διαπασών ακόμα και την νύχτα ως τις πρωινές ώρες για να προσελκύσει πελάτες. Αυτό μπορεί να το κάνει για εβδομάδες ή και μήνες, γιατί δεν υπάρχουν αποτελεσματικοί έλεγχοι και κυρώσεις.
Το θέμα των οχημάτων είναι επίσης χαρακτηριστικό. Αν εξαιρέσουμε τους κατοίκους που διαθέτουν ιδιωτικό χώρο στάθμευσης ή αρκετά χρήματα για να πληρώνουν πάρκινγκ με το μήνα, οι υπόλοιποι μόνιμοι κάτοικοι που διαθέτουν αυτοκίνητο βρίσκονται αντιμέτωποι με το εξής φαινόμενο: Ενώ στους δρόμους υπάρχει αρκετός χώρος για τα λίγα αυτοκίνητα της γειτονιάς, από το πρωί ως το βράδυ οι δρόμοι (και τα πεζοδρόμια μερικές φορές!) γεμίζουν με αυτοκίνητα κατοίκων από άλλες περιοχές που μπαίνουν στο κέντρο είτε για δουλειά είτε για διασκέδαση. Συγκεκριμένα, έρχονται το πρωί πολλοί που δουλεύουν στις τράπεζες στην 25ης Αυγούστου και σε διάφορα καταστήματα και γραφεία. Παρκάρουν όπου βρουν ως το μεσημέρι αργά. Αργότερα φεύγουν, αλλά από τις 4-5 μ.μ. ως αργά το βράδυ έρχονται άλλοι με προορισμό τις καφετέριες της παραλιακής και τις ταβέρνες.
Οι περισσότεροι από αυτούς τους επισκέπτες θα μπορούσαν να έρθουν με λεωφορείο ή να παρκάρουν σε κάποια απόσταση από τον προορισμό τους και να περπατήσουν. Δεν το κάνουν. Υπάρχει μια κακή νοοτροπία που πρέπει να αλλάξει.
Υπάρχει και το φαινόμενο ορισμένων εταιρειών ενοικίασης αυτοκινήτων για τουρίστες, που απλώνουν 3 & 4 αυτοκίνητα στο δρόμο μπροστά στο γραφείο τους, αντί να τα βάζουν σε πάρκινγκ. Η τωρινή πραγματικότητα λοιπόν είναι πως πολλές φορές οι μόνιμοι κάτοικοι –που μπορεί να χρησιμοποιούν με φειδώ το αυτοκίνητό τους- γυρνούν στη γειτονιά τους και δεν βρίσκουν να παρκάρουν, με αποτέλεσμα να πληρώνουν πάρκινγκ με χρήματα που δεν τους περισσεύουν.
Είναι λοιπόν δίκαιο να βρεθεί λύση που κατά προτεραιότητα θα εξασφαλίζει στους μόνιμους κατοίκους θέσεις στάθμευσης, με το δεδομένο πως υπάρχει διαθέσιμος χώρος: Τις νυχτερινές ώρες μετά τις 11 μ.μ. ως τα ξημερώματα οι δρόμοι για τους οποίους μιλούμε είναι κατά μεγάλο ποσοστό άδειοι από αυτοκίνητα.
Ο Δήμος Ηρακλείου οφείλει να δημιουργήσει ένα κατάλληλο ολοκληρωμένο σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης οχημάτων στην παλιά πόλη, για την προστασία της γειτονιάς, για να αποτρέψει τον εκτοπισμό των κατοίκων της και τη μετατροπή της αποκλειστικά σε χώρο εμπορίου και τουρισμού και για λόγους γενικότερης αναβάθμισης. Δεν πρόκειται μόνο για ηθική υποχρέωση: Είναι υποχρεωμένος από τη νομοθεσία για την ανάπλαση της Παλιάς Πόλης του δήμου Ηρακλείου-βλ. Υπ. Απόφαση 45145/36, ΦΕΚ αρ. 89/τ.Δ/12-2-2002.
Οι κατευθύνσεις όσον αφορά το κυκλοφοριακό πρόβλημα σ αυτή την απόφαση έχουν να κάνουν με δραστική μείωση της κίνησης των Ι.Χ. εντός των τειχών, με δημιουργία οργανωμένων χώρων στάθμευσης περιφερειακά στα τείχη. Η μετακίνηση εντός των τειχών θα γίνεται κυρίως με μίνι λεωφορεία κ.α. μέσα.
Όταν λέμε για θέσεις στάθμευσης ειδικά για τους μόνιμους κατοίκους δεν εννοούμε πως κάθε ένας θα μπλοκάρει το χώρο μπροστά στο σπίτι του με ζαρντινιέρες και σαραβαλιασμένα μηχανάκια για να τον έχει δικό του. Εννοούμε θέσεις στάθμευσης διαγραμμισμένες σε διάφορα σημεία στις οποίες θα μπορούν να παρκάρουν μόνο οι κάτοικοι που έχουν ειδική κάρτα μόνιμου κατοίκου από το Δήμο (τουλάχιστον μία ανα οικογένεια), όπως ήδη υπάρχουν κάποιες θέσεις ειδικές για ανάπηρους. Στον υπόλοιπο χώρο θα υπάρχουν θέσεις για στάθμευση των επισκεπτών, με μια μικρή χρέωση ανά ώρα. Η στάθμευση αυτή μπορεί να είναι περιορισμένη και χρονικά. Αυτό το σύστημα λειτουργεί ικανοποιητικά σε πάρα πολλές πόλεις της Ελλάδας και του εξωτερικού. Δεν καταλαβαίνουμε γιατί δεν έχει δημιουργηθεί ακόμα στο Ηράκλειο.